Menu główne
Zmiany w postępowaniu powypadkowym i nowy wzór karty wypadku
Dnia 24 sierpnia br. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia.
(Dz.U. 2012 nr 145 poz. 909)
Rozporządzenie Ministra Pracy I Polityki Społecznej z dnia 1 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia. zobacz
Nowy wzór karty wypadku
Wypadek przy pracy -
Prowadzenie działalności gospodarczej, wymaga od przedsiębiorcy znajomość podstawowych kwestii prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Jednym z filarów kodeksu pracy jest rozdział VII Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Z treścią przepisów tego działu winni zapoznać się w szczególności pracodawcy tych przedsiębiorstw, w których wypadki nie należą do rzadkości. Czytaj więcej
Pracodawca nie musi kierować stażysytów na badania lekarskie
Przepisy bhp nie nakładają na podmiot przyjmujący na praktyki obowiązku kierowania na badania profilaktyczne ucznia i/lub studenta odbywającego praktyczną naukę zawodu w ramach praktyk szkolnych i/lub studenckich. Obowiązek ten spoczywa na szkole i/lub uczelni. Czytaj więcej
Pracodawca wyznaczy pracownika odpowiedzialnego za zwalczanie pożarów i ewakuację załogi
Obowiązek wyznaczenia pracowników odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy, gaszenie pożarów i ewakuację załogi spoczywa na każdym pracodawcy, niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników. Bez znaczenia jest również to, czy pracodawca jest właścicielem budynków i pomieszczeń, w których odbywa się praca, czy też jedynie je wynajmuje. Czytaj więcej
Wydatki na szkolenie BHP są kosztem podatkowym
Prowadzenie własnego biznesu nierozerwalnie łączy się z koniecznością ponoszenia wydatków o przeróżnym charakterze. Niektóre z nich można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, pod warunkiem, że są związane z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Dość problematyczne dla podatnika wydają się być wydatki finansujące szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Czytaj więcej
Więcej obowiązków bhp przy pracy na dwóch stanowiskach
Coraz częściej spotyka się praktykę powierzania jednemu pracownikowi pracy na dwóch (lub nawet więcej) stanowiskach jednocześnie. Taka kumulacja stanowisk może nastąpić w ramach jednego etatu. Celem takiego rozwiązania jest na ogół chęć "zaoszczędzenia" na kosztach zatrudnienia dodatkowych osób, jednak jeden pracownik na dwóch stanowiskach pracy może oznaczać dodatkowe wydatki dla pracodawcy. Czytaj więcej